Har vi rätt mailadress?

Då de flesta av våra utskick sker via mail är det viktigt att vi har aktuella mailadresser.
Har du ändrat adress, eller vill rätta annan uppgift, använd sidan "Ändringsanmälan"!

Antal medlemmar: 385

Antal anslutningar: 467

Extra telefonnummer

Behöver du en eller flera extra telefoner/telefonnummer?

Informationen nedan kan variera över tid. Telia kommer ju att avveckla IP-telefonin som ingår i våra abonnemang. För den som har behov av motsvarande tjänster finns alternativ hos andra aktörer.

I ”Telia-paketet” ingår ju den fasta avgiften för ett telefonabonnemang hos Telia, beroende på prisavtal betalar du bara för avgifterna i samband med utgående samtal. Detta nummer klassas som ”prioriterat”, d.v.s. det följer anslutningen till den fastighet där telefonen finns och kan lokaliseras av ex-vis en larmtjänst.

Därutöver kan ytterligare telefonnummer anslutas direkt via nätverksanslutningarna i routern, s.k. SIP-telefoni. Det finns ett antal olika fabrikat och utrustningar, ex-vis finns ett system, Gigaset Pro, som med en enda tillkopplad centralenhet med trådlös telefon, Gigaset C530 IP, kan hantera ett halvdussin olika telefonnummer via SIP-konton och den vanliga prioriterade anslutningen. Ytterligare fem handenheter kan kopplas till.

Givetvis måste man ha ett SIP-konto för varje nummer hos en tele-leverantör. Som exempel har Bredband2 ett system med SIP-telefoni med några olika typer av adapters. Till den kopplar man en vanlig telefoni-utrustning, bärbar eller fast telefon, och ringer som vanligt. Mer vinns att läsa på Bredbandsval.se.

Ett annat exempel är Cisco SPA122, en telefoniadapter som kopplas in via routern och låter dig ringa med en vanlig telefon. Givetvis behöver du även med denna ett SIP-konto hos någon telefonileverantör.